9 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 9 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

9 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

11 Maart 2008 | Malawi, Lilongwe

9-4 (dag 5)
Nog gevuld van het lekkere eten van gisteravond worden we rond half 9 wakker. Babs, Leonie, Maarten, Mieke, Femke, Sanne en Leonie vertrekken naar de internationale kerk die zich bevind in area 2. Zo westers als we zijn eten we toch wat. Rond een uur of 10 vertrekken we naar de lokale markt om daar vervolgens met een minibus naar area 2 te gaan…. 14?....??
Nou er passen er wel 22 in! Juistja! 22 personen in een minibus… Echt veel ruimte hadden we niet hehe, maar voor 50 kwatcha ( ongeveer 25 eurocent ) mogen we niet klagen! Aangekomen op het busstation lopen we door oldtown richting de golfclub. Onderweg worden er tussen elektriciteitspalen stroomkabels met gekleurde lampen gespannen. Er zal wel gaan gebeuren.. De gekleurde gloeilampen liggen vastgeschroefd in de fittingen midden op de stoep. Er lopen massa’s mensen langs dus een aantal was al gesneuveld… zonde!..
Eenmaal aangekomen bij de golfclub bevonden we ons tussen de rijke mensen van Lilongwe. Alleen maar wagens die achteraf rond de miljoen kwatcha bleken te kosten stonden geparkeerd. De entree voor het zwembad was 240 kwatcha voor leden, een lidmaatschap voor een maand kost 5000 kwatcha wat gelijk staat aan ongeveer 25 euro.Uiteraard zijn we geen lid, maar 4 voorgaande keren zijn de andere al binnen gekomen voor 500 kwatcha. We besloten om te gaan zitten en wachten tot ze ons binnen zouden laten. Zoals we al verwachtte… een minuut of 15 later konden we zonder lidmaatschap voor 500 kwatcha naar binnen. Maaaar.. het was de laatste keer…. Net zoals de vorige keer. Hehe.
Erg zuiver was het water niet, althans.. niet zo zuiver als wij westerlingen gewend zijn. Na onze handdoeken neer gelegd te hebben en een duik genomen te hebben werden de eerste Carlsberg 33Cl flesjes besteld. Gevolgd door nog een rondje en hamburgers met friet.
Deze middag hadden we meer een vakantiegevoel, alsof we in frankrijk waren. Om half 2 kwamen de andere ook aan op het zwembad. Het kerkbezoek was goed bevallen! Tijd om te zonnen! Degene die hier al langer zitten zijn al wat bruiner en verbranden niet zo snel meer.. Tom en Ernst dus duidelijk wel!... Zelf ben ik ook een heel klein beetje verbrand zeggen ze, maar ik voel er gelukkig niets van.. Op de terugweg hebben we nog een telefoonnummer gekregen van een bestuurder van een minibus. Mochten we een trip willen maken kunnen ze ons brengen. Eergisteren heb ik ook al het telefoonnummer van Amos gekregen met dezelfde achterliggende reden. Let’s keep that in mind! Thuis aangekomen eten we een boterham met pindakaas en drinken we wat limonade. Vanavond zijn de vrouwen aan de beurt om te koken dus het zal waarschijnlijk geen vlees worden. Klagen kunnen we niet na onze BBQ van gister.
Uiteindelijk is er toch gekookt door de jongens en uiteraard is het weer lekker. Na het eten gaan we een film kijken op de laptop van Tom. De franse film Rrrrrr. Eerlijk waar, hij gaat NERGENS over! Maar het is wel lachen. Ondertussen drinken we nog een paar biertjes en daarna gaan we naar bed.