26 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 26 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

26 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

27 Maart 2008 | Malawi, Lilongwe

Vandaag staat er weer totaal niet op de planning. We wachten nog steeds op ACEM voor een afspraak met waterboard. Wel kunnen we vandaag mee met de jongens van het constructie team. Hun project vind zich plaats in Matsimbe waar ze ook niet bepaald veel hebben. Ze hebben echter wel een waterput weten we. Stroom hebben ze niet! We worden rond elf uur opgehaald en rijden er heen. Het eerste stuk is alles nog bewoond omdat het binnen de area’s van Lilongwe valt. Wanneer we afslaan en op een zandweg terecht komen is er werkelijk waar niets meer. We rijden over een weggetje wat dwars door de bosjes etc. gaat. Na een tijdje komen we aan bij een dorpje wat echt in de middle of nowhere ligt. Matsimbe! Aan het eind van het dorp is de bouwplaats. Er staan al enkele lokalen en er worden er nog 2 bij gebouwd. De jongens laten ons alles zien en later geeft de headteacher ons een rondleiding door het dorp. Hij laat ons de waterputten zien. 4 maarliefst! Ze zijn alle 4 perfect om pompen te plaatsen dus we kunnen in ieder geval aan de slag. We hebben nu tenminste 4 putten die we zeker kunnen voorzien van een pomp. Echter hebben ze al wel schoon drinkwater in het dorp. 4000 inwoners moeten het met 2 pompen doen! Sommige hebben geluk omdat ze dicht bij een van de pompen wonen. Andere hebben minder geluk en moeten ver lopen. De headteacher vertelt ons wel dat ze graag meer pompen zouden hebben. We lopen weer terug naar de school en gaan daar de jongens meehelpen. We gaan de gaten in de vloer van de bestaande klaslokalen dichten. Eerst cement aan maken en daarna storten. Echt soepel loopt het niet want het cement uitstrijken over de vloer valt tegen. De lokale metsellaar laat ons zien hoe het moet. We doen het een stuk zoals hij het ons heeft laten zien maar al snel moeten we ophouden omdat de wagen klaar staat om ons op te halen. Op de weg naar huis stoppen we nog voor gekookte eieren. 2 Per persoon, met zout! Een kwartier voor het eten komen we aan. De dames zijn aan het koken. Zoete aardappelen, bonen en gehakt. Lekker! Na het eten ga ik douchen en ga ik maar in bed liggen want ik heb het een beetje koud. In bed bekijk ik wat foto’s op mijn telefoon die ik gemaakt had toen ik nog in Nederland was. Na een tijdje val ik half in slaap. Het is nog veel te vroeg om te slapen eigenlijk maar ik ben moe. Mama en papa bellen nog en ik vertel ze hoe het weekend is geweest. Nadat de verbinding verslechterd nemen we afscheid en ga ik slapen. Nog voor ik in slaap val krijg ik nog een lief smsje van Veer. Ik sms haar terug en val in slaap met op de achtergrond Afrikaanse muziek die van de markt klinkt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 63
Totaal aantal bezoekers 34445

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: