30 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 30 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

30 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

05 April 2008 | Malawi, Lilongwe

Zo. Om 9 uur worden we opgehaald door Flemmings. We gaan naar Lilongwe waterboard vandaag. Het is al half 9 dus ik moet eruit. Ik wek Tom en Ernst want die zijn nog niet eens wakker. Ach, alsof ze er om 9 uur al zijn. We eten wat aan de keukentafel. En ja hoor. Het constructie team wordt eerst opgehaald. Wij zijn pas om half 11 aan de beurt. Een beetje vreemd is het wel aangezien we om 10 uur een afspraak hadden gemaakt bij Lilongwe waterboard. Te laat dus. Eigenlijk heeft Flemmings de afspraak gemaakt dus hij zou beter moeten weten. Tjerk rijd met ons mee want hij moet de kliniek nog een bezoek brengen. Bij Lilongwe waterboard aangekomen verwijzen ze ons naar de juister persoon. Op het terrein zien we al dat dit niet helemaal is wat we zoeken. Zo te zien pompen ze hier water uit de rivier en zuiveren ze het. En ja hoor. Wanneer we de officer of mechanics te spreken krijgen wordt het al snel duidelijk. Hij vertelt ons dat ze hier gaan over de waterleidingen etc in Lilongwe. Daar hebben ze dus al water! Deze aardige man leid ons nog even door alle installaties die ze daar hebben. We stellen een hoop vragen en krijgen overal een uitgebreid en duidelijk antwoord op. Ook weet hij ons te vertellen waar we wel moeten zijn. Niet alleen dat. Hij is geïnteresseerd in onze pomp en vertelt ons waar we materialen kunnen verkrijgen nadat hij het design bekeken heeft. Een plaats waar we alle PVC onderdelen kunnen krijgen die we nodig hebben. Nou dat is behulpzaam. Andere teams in Kenia hebben weken gedaan over het zoeken naar materialen. We hebben geluk… De officer of mechanics maakt direct een afspraak voor ons op de plek waar we moeten zijn. Dat hadden we zelf niet zou gauw gevonden. We rijden erheen. Ondertussen maken we nog een stop in Newtown. Daar droppen ze ons af bij de peoples supermarkt waar we wat kunnen kopen om te eten. Ondertussen gaat Flemmings nog ergens naar toe om iemand te zien. Als we in de supermarkt staan komen we met toeval Tjerk tegen. Hij was daar ook nog in de buurt. We kopen ieder een zak chips en wat drinken. Als we het op hebben en terug lopen naar de plek waar we opgehaald worden komt al binnen enkele minuten de wagen aangereden. We stappen in en rijden naar het gebouw toe waar we moeten zijn. Daar vragen we waar we moeten zijn en we worden naar de juiste plaats begeleid. Binnen een minuut praten verwijst hij ons door naar iemand anders. Dat gebeurt heel vaak hier. Een etage hoger lopen we een kamer binnen van een mevrouw die ons meer kan vertellen. Ik leg haar uit waarvoor we hier zijn en laat ons design van de pomp zien. Ze zegt dat ze het wel eens gezien heeft maar nog niet in het echt. Ook vertelt ze dat ze proberen een bepaalde pomp te standaardiseren in Malawi. Dat is dus de pomp die we overal tegenkomen. Hmm dat is dus niet zo mooi. Ze vind ons ontwerp wel goed en ze ziet er blijkbaar wel iets in. Daarom verwijst ze ons door naar degene boven haar. Dit is een van de hoogste mensen in het ministerie die over water gaat. Hij is echter niet beschikbaar op het moment en pas op maandag kunnen we een afspraak krijgen. Dit wordt dus een go of nogo voor ons project. Als ze vanuit het ministerie zetten dat ze ons type pomp niet willen gebruiken houd het al snel op. Dat zou betekenen dat we hier dus vrijwel voor niet zitten. Wel kunnen we een prototype gaan bouwen op de Don Bosco school. Dan doen we tenminste nog iets. Mocht het design nou echt zoveel beter zijn dan kunnen ze het in ieder geval nog in Kenia toepassen. Op de weg naar huis spreken we nog wat dingen door en maken we een plan voor de rest van de week. Als we thuis aankomen vraagt iedereen hoe het is gegaan want ze weten allemaal dat vandaag een belangrijke dat voor ons zou zijn. We vertellen ze wat er allemaal gaande is. Ik ga ondertussen op de computer om van alles bij te werken. Tom, Ernst en Tjerk gaan wat voetballen met de kids. Al na een kwartier komen ze terug en begint Ernst aan de was. De dames zijn het eten voor vanavond aan het bereiden. Hopelijk wordt het lekker. Na het eten luisteren ik nog wat muziek. Andere spelen nog wat spelletjes of lezen een boek. Al vrij op tijd gaat iedereen naar bed. Babs en Femke blijven over en zijn een film aan het kijken. Ik ga er maar naast zitten om te kijken of het iets is. Ze zijn nog niet lang bezig dus ik kan vast nog wel inspringen. Al vrij snel word me duidelijk dat het over 9-11 gaat. De titel van de film is me ontgaan, wel heb ik de titel enkele dagen ervoor in de lijst zien staan. Ik meen world trade center. De film is vrij langdradig maar zeker wel de moeite waard. De hele tijd moet ik aan Bas denken. Niet raar want de mensen in de film zitten in een vergelijkbare situatie. Wat ben ik blij dat hij het gehaald heeft! Ik hoop nooit zoiets meer mee te maken. Ik bedenk me dat dit niet het geval zal zijn, er zal vast wel nog een keer zoiets gebeuren. Maar wie is de volgende? Dat begin ik me af te vragen… Nee ik wil het niet eens weten! Om 12 uur is de film afgelopen en gaan we als laatste naar bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 65
Totaal aantal bezoekers 34461

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: