21 april - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 21 april - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

21 april

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

29 April 2008 | Malawi, Lilongwe

Veel te vroeg word ik wakker dat is het eerste wat ik door heb. Dit keer niet door de kou want ik heb gisteravond voor het eerst een deken gepakt. Ditmaal moet ik nodig pissen. Is wel vaker als je genoeg biertjes drinkt. Het probleem is eigenlijk dat ik vrij snel drink. Normaal gesproken wacht je dan even met bier halen alleen hier worden er elke keer biertjes in mijn hand gedrukt door Geoffrey en 50 cent. Aan de lopende band bier dus. Na het pissen ga ik nog maar even terug liggen in bed. Nog voordat de rest op is word ik weer wakker en ga ik er maar uit. Even wat drinken en een boterhammetje naar binnen werken. Een keer boterham met suiker dan maar. Dat pindakaas blijft ook niet voor eeuwig lekker. Het duurt nog wel even voordat we opgehaald worden dus ik ga nog maar even in de zon zitten. Als ik daar lekker zit lijkt het me een goed idee om mijn taak voor deze week maar eens te gaan doen. De keuken schoonmaken. Nu heb ik toch even. Echt veel werk is het niet maar het moet toch gebeuren. Wanneer ik klaar ben zijn de andere nog steeds niet opgehaald. Pas als zij weggebracht zijn wij aan de beurt dus het zal nog wel even duren. Opnieuw neem ik plaats in het zonnetje. Na ongeveer een kwartier is de wagen er dan eindelijk. Ik ga erheen om iets tegen Duke te zeggen. Tjerk en Femke komen aan gelopen om te vertellen dat ze niet meer gaan. Dat hebben ze zojuist besproken. Fijn dat het ook tegen mij verteld word. Ik ben nu dus nog helemaal niet klaar om te gaan. Whatever ze stikken er voortaan ook maar in, van mij hoeven ze ook niets meer te verwachten als het zo moet. Ik haast me om toch nog wat tijd te besparen en we zijn klaar om te gaan. Eerst naar een winkel waar we pruimer kunnen halen. Ook kopen we daar wat spijkers die we gaan gebruiken als blokkering voor de tandwielen. Vervolgens gaan we wat winkels af om staal te zoeken. We hebben 20 cm van een bepaalde buis nodig alleen het wordt allemaal verkocht in lengtes van 6 meter. Een beetje zonde als je het mij vraagt. Ze vertellen ons dat we op de markt moeten gaan kijken voor kleine stukjes. Eerder ben ik al over een markt gelopen waar ze van alles op gebied van staal verkopen dus daar moeten we zijn. Het is maar een paar minuten rijden van hier dus dat is mooi. Op de markt vinden we al zeer snel een stand waar ze mogelijk iets interessants hebben. Na een beetje rondneuzen vinden we precies de buis die we zoeken. De verkoper begint bij 1000 kwacha, veel teveel natuurlijk. 200 lijkt me beter! Nahhh. Oké, Middenin dan. 500! Nog te weinig voor de verkoper. Uiteindelijk krijgen we het toch voor 500 Kwacha mee. Of het nu teveel of goed is weet ik niet zeker maar ik het heb er wel voor over. Ook kopen we nog een andere buis en wat rubber strip op de markt. We lopen weer terug naar de pick-up truck en rijden naar de winkel waar we PVC buizen besteld hebben. In de winkel wil ik nog wat onderdelen ruilen omdat ik erachter ben gekomen dat het beter is maar tevergeefs. Het is niet mogelijk, helaas dan moeten we het maar doen met wat we hebben. Alles is in geladen dus op naar de Don Bosco school. Daar aangekomen laden we alle materialen weer uit en maken we een praatje met de studenten die we alweer een tijdje niet gezien hebben. Duke kijkt ook wat rond om een beetje te zien wat we nu eigenlijk doen. Tot zover begrijpt hij nog niet echt iets van ons project. Beetje bij beetje wordt het hem duidelijk en uiteindelijk kom hij zelfs met wat ideeën voor de pomp. De ideeën zijn reeds de revue al gepasseerd maar toch, goed dat hij het ziet. Dat betekend in ieder geval dat hij het allemaal snapt. Als Duke het snapt dan zit het er dik in dat de doorsnee afrikaan het ook snapt en dat moeten we nou net hebben! Vrijwel alles zit mee. We maken een nieuwe hendel van dikker materiaal, verven de onderdelen die klaar zijn en maken al een lagering af voor een van de kanten. De lagering werkt perfect en is super simpel. Precies wat we zochten! Ondertussen is het alweer 4 uur en stroomt de school leeg. Duke is alweer weg om andere dingen te doen dus we zullen een minibusje moeten pakken. In area 2 stappen we over op een minibusje naar area 36. De laatste persoon die het busje in stapt is Geoff. Ook toevallig. Zoveel busjes en hij stapt naast me in. Ik was al rond aan het kijken of ik hem tussen de mensenmassa zou zien. Op de weg naar huis is de bus connecter het geld aan het inzamelen. Tom betaald ook voor Ernst en mij. Als Geoff aan de buurt is geeft hij de bus connecter 100 kwacha en zegt dat het voor 2 personen is. Ook voor mij dus. Niet nodig want Tom heeft al voor ons 3 betaald. Wel cool dat hij het doet! Of Geoff nu uiteindelijk iets van me wil is nog niet helemaal duidelijk. Ik denk van niet maar dat dachten andere ook, toch niet zo bleek te zijn. De tijd zal het leren. Zo lang ik hem evenveel terug geef als hij mij geeft is het oké voor beide. Zo we zijn er. Geoff blijft nog even wachten op zijn maat. Wij lopen alvast naar huis. Onderweg besluiten Tom en Ernst nog chille gehakt driehoekjes te gaan halen bij de supermarkt. Binnen pakt Tom 2 zakjes en doet die dingen erin. Nou, ook fijn dat ik er ook nog ben. Whatever dan koop ik ze zelf wel. Om het geld gaat het in ieder geval niet want ze kosten omgerekend echt niets. Tjerk staat toevallig ook al in de superette. Hij is ditmaal geen Chille gehakt driehoekjes aan het kopen maar iets voor het eten van vanavond. We eten sima. Hmm, hebben we vanmiddag ook al gehad op de Don Bosco school. Lekker voor een klein beetje maar het begint me toch snel te vervelen moet ik zeggen. Het is een soort kneedsel gemaakt van maïs. Een soort van deeg lijkt het. Niet heel lekker als je het mij vraagt. Het vult wel behoorlijk dat dan weer wel! De vorige keer toen de dames het gemaakt hebben was het echt niet lekker. Veeeel minder lekker als de sima die we vanmiddag gehad hebben in ieder geval. Vandaag zal het dus niet veel beter zijn verwacht ik. Laten we maar op het beste hopen dan. Nope! Niet lekker… Gelukkig zat ik nog redelijk vol van vanmiddag dus ik hoef niet heel veel te eten. Iedereen is klaar dus ik maak maar een bord voor de watchman. Die heeft veel te eten vanavond want er zijn meerdere mensen die niet bepaald dol zijn op sima. Na het eten ga ik de rest van mijn kleren opvouwen en ga ik op bed liggen. Om de een of andere reden ben ik moe, best wel heel erg moe eigenlijk. Als ik net half lig te slapen word ik wakker door mijn telefoon. Sms van Veer. Ze wil me bellen maar het lukt blijkbaar niet. Dan maar smsen. We smsen over en weer. Het duurt helaas nog een paar uur voordat ik in slaap val

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 34431

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: