24 april - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 24 april - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

24 april

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

29 April 2008 | Malawi, Lilongwe

Eindelijk hebben we weer water! Gisteravond een klein beetje en nu weer gewoon normaal. Kunnen we douchen en dat is ook hard nodig volgens mij. Ik kan in ieder geval wel een douche gebruiken. Nog voordat de meeste op zijn heb ik mijn douche alvast genomen, zo die zit in de pocket. Even wat eten en daar komen de andere alweer aan. We zijn er allemaal tamelijk vroeg bij vandaag. Zouden we dan toch een keer op tijd aan het werk zijn? Nah, dat valt allemaal wel mee. Eerst nemen we de mantola naar area 2 waar we een bezoek brengen aan de markt. Een stalen buis waar een 20 tands tandwiel in past hebben we nodig. Net zoon buis als de vorige keer maar nu voor een groter tandwiel. Dat werkt toch wat beter dan een klein tandwiel hebben we ondervonden. De precieze maat is er niet maar we vinden wel iets wat de job wel doet. Eerst nog even naar de hardware store om moertjes, spijkers en een stuk ketting te halen. Vervolgens nog even naar de fietsenwinkel om te kijken of een 18 tands tandwiel eventueel beter pas maar dat is niet het geval. Nou op naar Don Bosco dan maar!
Na de bus naar area 23 genomen te hebben lopen we het laatste stukje. Net voordat we het terrein van de school binnen stappen komt Ernst erachter dat hij iets vergeten is. De buis die we zojuist gekocht hebben op de markt. Ja die staat nog in de bus! Hmm. Zonder die buis kunnen we eigenlijk niet heel veel nuttigs doen vandaag. Goeie actie E-man. Gelukkig kunnen we er allemaal wel om lachen, dat dan weer wel! Er is immers nog wel iets te doen. De tandwielen op de naven lassen en een aantal onderdelen verven. Uiteindelijk lukt alles perfect en zijn we alweer bijna klaar met de pomp. Het gat graven schiet ook al op! Ze zijn al bij het grondwater dus nu is het een kwestie van dieper graven en een want bouwen van bakstenen. Wanneer dat klaar is kunnen we al snel onze pomp gaan assembleren. Ik kan niet wachten tot het zover is. Daarvoor zijn we immers hier! Dan kunnen we ook zien of de pomp echt zo goed werkt als dat we hopen. Nou ik ben benieuwd! Alles voor vandaag is afgewerkt dus op naar huis. Iedereen is alweer thuis. De meeste hebben niet veel gedaan vandaag. Voor het eten ga ik toch nog even chips halen op de markt, ik heb zoon honger! Niet lang erna is word er aan het eten begonnen. Matthieu en Tom hebben de grootste lol tijdens het eten. Ik moet zeggen dat het er niet minder lekker op is geworden want het smaakt verrukkelijk. Vanavond staat op de planning om naar de bar te gaan. Het is alweer 3 dagen geleden dat we bij de bar zijn geweest dus het is wel weer eens tijd om te gaan. Echter komen we vroeg in de avond voor een verrassing te staan. Of beter gezegd voor 3 verrassingen. De watchman is bedreigd door de mensen die gister hebben proberen in te breken. Ja, die zijn dus blijkbaar alweer vrijgelaten. De watchman is gevlucht en er zijn er 3 voor terug gekomen. 3 verrassingen dus. Ze zeggen dat het beter is om vanavond niet weg te gaan. Dan moeten we het thuis maar gezellig maken. We hebben nog bier en een fles gin dus dat moet op zich geen probleem zijn. De 3 wachters bouwen wat later in de avond achter nog een vuurtje om hun eten op klaar te maken. We zitten er nog even bij en gaan uiteindelijk naar bed.