2 mei - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 2 mei - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

2 mei

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

06 Mei 2008 | Malawi, Lilongwe

Aankomend weekend zijn we uitgenodigd om koninginnedag te vieren in Blantyre. Vandaag hebben we afgesproken in Blantyre met de jongens dus al vroeg moeten we vertrekken. Ontbijten en gaan met die banaan. Bij de lodge worden we opgehaald door een pickup. Dezelfde als waarmee we gekomen zijn. In Salima staan we op het busstation even te wachten op een grote bus die langs zal gaan komen. Eerst nog even drinken zoeken voor onderweg. Makkelijker gezegd dan gedaan. Aan het eind van de straat besluiten we door de bosjes naar de parallelweg te lopen. Daar bevind zich een peoples supermarket waar ze zeker wel water hebben. Ik haal een literfles cola en een flesje water. Wanneer ik wisselgeld in mijn hand geduwd krijg zie ik een briefje van 10 kwacha. Die zijn zeldzaam, en zeker van deze kwaliteit. Normaal gesproken vallen ze van ellende uit elkaar. Maar deze zijn helemaal nieuw. We wisselen zoveel mogelijk briefjes om tegen briefjes van 10. Uiteindelijk heb ik er 5. Dat is een meer dan Tjerk heeft dus ik win! Eindeloze competitie. Met onze inkopen lopen we naar het busstation waar we direct een minibusje zien die richting Blantyre gaat. Er zitten honderden mensen te wachten op de bus dus het is vreemd om in te stappen. Een minibusje kost 1200 kwacha terwijl het met de grote bus maar rond de 700 kost. Vandaar dat ze dus wachten. Omgerekend 2 euro 30 verschil. Dat is hier heel veel geld. Wij kunnen het missen dus nemen we de minibus die een stuk comfortabeler en sneller is. In de bus zit een man naast me met een vergelijkbare Nokia telefoon als die ik heb. Iets ouder en het menu is hetzelfde. Alleen die van hem ziet er gewoon veel mooier uit. Niet dat hij nieuwer is, dat zeker niet. Maar hij is wit met grijs en heeft een mooiere vorm. Ik wil hem ruilen maar dat gaat uiteindelijk niet. Al zijn contacten staan door elkaar op de telefoon en simkaart waardoor hij een hoop verliest. Ook onze andere bestanden verliezen we dus uiteindelijk besluiten we het niet te doen. Jammer want hij zou blijer zijn met mijn telefoon en ik met die van hem. Fair trade als je het mij vraagt. Om half 3 komen we aan in Blantyre en lopen naar de lodge toe. Het is vlak bij en de andere jongens zijn er al. We komen aan en het ziet er perfect uit. Prachtig tropisch ogend hotel. Al snel krijgen we een hamburger met friet onder onze neus geduwd. Lekker! Na nog wat rondgehangen te hebben bij de lodge kleden we ons om en lopen de stad in. Vanavond eten we ergens in de stad maar we moeten nog wel een plek zien te vinden. Na een tijdje door de stad gelopen te zijn komen we bij 21 grille uit. Die stond ook al in een van de boekjes. We vragen of er plek is en kijken in de menukaart. Prima! Eerst nemen we plaats bij de bar. Dit hotel ziet er mega luxe uit. Het zal wel duur zijn. Deze plek is vergelijkbaar met een van de meest luxe hotels waar ik ooit geweest ben. Net zoiets als die in Japan. Ook al zo mega overdreven luxe. We vragen wat een biertje kost. 240 kwacha. Dat is wel duur! Nouwja, omgerekend is dat 1 euro en 10 cent. Juist! In de kroeg betaal je 2 euro in Nederland. Hmm, chill! De tafel is gereed gemaakt en we nemen plaats. Ik ben met mij pet en vest met capuchon binnen gestapt. Heel toepasselijk. Iedereen kijkt ons een beetje raar aan. Een beetje heel raar kan je wel zeggen. Iedereen die hier binnen zit is rijk. Wij zijn studenten, maar toch zijn we heel rijk in Afrika. Dat is dan wel weer leuk af en toe. De T-bone steak klink wel aantrekkelijk. Zeker omdat er 500 gram achter staat. Dat gaat er wel in. Wanneer ik het gerecht voor me krijg is het ver boven mijn verwachting. Een mega grote perfect bereidde Steak. Smullen maar! Na het hoofdgerecht bestellen we nog een toetje. Vanille ijs met chocoladesaus. Dat had ik al lang niet meer gehad. Het is ook niet zomaar ijs, het is hele goede ijs ook nog. Voor het eerst in Malawi. IJs is hier niet hetzelfde als in Nederland. Uiteindelijk zijn we 15 euro per persoon kwijt inclusief bier vooraf. Nou! Dat is wel te doen. We bellen een taxi die ons terug brengt naar de lodge brengt. Daar drinken we de rest van de avond nog een hoop bier. Gedurende de dag hebben we ongeveer een krat bier per persoon op. Acceptabel als je het mij vraagt. Het mooiste is dan ook nog dat niemand van ons van de kaart is. Enkel een klein beetje aangeschoten tot helemaal niets. Alleen Chris ziet eruit alsof hij het goed voelt hangen. Genoeg voor vandaag. op naar bed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 34453

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: