7 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 7 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

7 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

08 Maart 2008 | Malawi, Lilongwe

7-4
Eenmaal opgestaan en gegeten zijn we met z’n drieën naar old town gegaan. We hebben hier op de local market een minibus genomen die ons naar old town bracht. Voor ons was het de eerste keer dat we op eigen houtje jaar de stad gingen dus het was wel eventjes zoeken. Het minibusje was niet echt een busje maar een landrover jeep. Het was wel grappig dat ze bergaf de motor uitzetten waarschijnlijk om benzine te besparen. De locatie waar we afgezet werden was anders dan de locatie waar we afgezet waren met de gehele groep 2 dagen terug dus dat was eventjes zoeken. Uiteindelijk liepen we een stuk de verkeerde richting op maar nadat we de weg gevraagd hadden liepen we recht naar de rivier. Vanuit daar wisten we de weg naar het internet cafe en de andere belangrijke plaatsen in het centrum. We zijn direct naar het internet cafe gegaan om onze waarbenjij.nu te updaten en wat emails te versturen en beantwoorden. Tom en Ernst waren wat eerder klaar en gingen alvast naar buiten. Daar stonden zoals gewoonlijk een hele hoop mensen die souvenirs etc. willen verkopen voor de hoofdprijs. Als er eenmaal 1 bij je staat kom je er eigenlijk niet meer vanaf. Mr. T zoals hij zichzelf noemde stond er ook weer bij. Op een gegeven moment kwam Ernst weer naar binnen om geld te halen. Een van de verkopers wilde hem een painting verkopen voor veeeeeel teveel. Toen hij aan mij vroeg of dat een redelijke prijs was vertelde ik hem wat ik gehoord had van de andere en dat het dus veel teveel was. Uiteindelijk heeft hij het gekocht voor ongeveer 3 euro wat gezien de souvenir niet veel is, maar wat hier echt heel veel geld is. Het is te vergelijken met 3 tot 4 dagen werken. De andere jongens zouden met Duke de chauffeur gaan eten en drinken s’avonds en daarna wat gaan drinken. De meiden zouden rond een uur of 5 naar de stad komen waar we ze zouden meeten bij een restaurant. We hadden geluk want het restaurant was aan de overkant en we moesten nogsteeds van al die verkopers af komen. Na ongeveer 10 minuten wachten kwamen de meiden aan en zijn we gaan zitten.
Daar hebben we voor ongeveer 10 euro goed gegeten. Zelf had ik biefstuk maar andere hadden pasta en nog een paar kip. Er zaten frietjes bij en als toetje hadden we appeltaartstuk met ijs. Niet slecht al zeg ik het zelf. Ondertussen was Duke met de jongens vlak bij en zijn we ze tegemoet gelopen. Achteraf bleek het niet heel veilig te zijn want er zaten straatarme mensen op straat die tot van alles in staat kunnen zijn. Gelukkig hadden we ze binnen 2 minuten gevonden en zijn we met de jeep naar een bar gegaan. Daar bleek het veel teveel gedoe te zijn met taxi’s etc. vandaar hebben we er oor gekozen om naar huis te gaan en in de local bar wat te drinken. Wat direct opviel is dat het rond de local markt waar alle barretjes zijn het behoorlijk druk was. Eenmaal in een bar/minidisco achtig iets aangekomen te zijn hebben we wat biertjes gedronken. De mensen vonden het behoorlijk raar dat er blanke in hun barretje zaten want dat was waarschijnlijk nog nooit eerder gebeurd. Buiten het barretje stonden stoelen waar een hoop mensen zaten. Daar zijn we tussen gaan zitten en hebben een aantal van ons gesprekken gehad met lokale mensen. Ongeveer een half uur lang heb ik met Amos gepraat die een van de minibussen bestuurde als werk. Het is heel goed om met veel verschillende mensen te praten en erachter proberen te komen hoe ze leven en wat er in hun om gaat. Amos had zelf ook een technische opleiding gedaan en je kon meteen merken dat hij wel wat beter ontwikkeld was dan de gemiddelde afrikaan. Hij vertelde wel dat hij het niet helemaal af heeft kunnen ronden wegens financiële redenen. Al had hij het wel af kunnen maken dat had hij er toch geen werk in kunnen vinden omdat er gewoonweg geen werk is.
Het was wel heel handig omdat hij met zijn kennis zelf zijn busje toyota busje kon fixen.
Uiteindelijk heb ik zijn telefoon nummer zodat als we vervoer nodig hebben, we hem daarvoor kunnen bellen. Toen we weg gingen zijn we nog even naar een ander barretje geweest waar we nog 1 biertje gedronken hebben. Ernst heeft daar nog iemand ontmoet die ook waterpomptechniek deed. Hij heeft daarvoor gestudeerd in Japan wat voor mensen in Afrika heeeel apart is. Na onze eerste avond stappen zijn we naar huis gelopen en zijn we gaan slapen. Welterusten!

  • 08 Maart 2008 - 20:49

    Theo En Will:

    ha meneer Wolkers,
    Bij deze een reactie van ons.
    Geweldig zoals je alles weet te vertellen vandaar dat ik je maar naar een schrijver heb genoemd. Leuk om elke dag te lezen hoe het met jullie gaat en wat je daar allemaal beleeft. Het huisje waar jullie in wonen ziet er best gaaf uit op de foto, zou een leuk tweede vakantiehuis kunnen zijn. De foto's vergroten lukt ons niet want "Flash"downloaden lukt niet.(Flash zegt van wel), maar 't reargeert niet,kom ik nog wel achter. Bij ons gaat alles z'n gangetje, alleen wel erg saai nu jij er niet bent. We missen je wel. Mama hoeft alleen niet zoveel ijsthee meer in huis te halen scheelt wel en je Jack Daniels is inmiddels ook op. By the way,met die andere Jack gaat het ook goed (drinkt trouwes niet zoveel).Kan nu natuurlijk wel de hele dag hyven, als ik dat wil. Mama is trouwens een beetje ziek, soort griep, zul jij daar in Malawi niet zo makkelijk kunnen krijgen.Nou hou je taai, miss you and much love papa en mama.......


  • 09 Maart 2008 - 23:27

    Ellen (moeder Ernst):

    Ha die Bram,
    Alweer een update van jou! ik lees ze met plezier ook omdat je een fijne schrijfstijl hebt. Van jou kom ik nog eens iets te weten! Hardstikke blij ben ik ermee. Spoor Ernst eens aan wat langer achter die PC te kruipen nu er nog tijd is....Leuk om te horen dat jullie contact hebben met de locale bevolking. Toch blijft het ook opletten mede door de aankopen van Ernst die een klein weekinkomen zijn voor 1 iemand in vergelijking tot de rest van de aanbieders. Jullie zijn nog maanden daar en je zult nog vele verkopers treffen.
    Ik houd op met mijn adviezen vanuit de huiskamer in Eindhoven en wens jullie een goed begin a.s. dinsdag bij ACEM voor jullie project. Ben reuze benieuwd waar jullie waterpomp gemaakt gaat worden en hoe jullie het gaan aanpakken. Het lijkt me fijn om een start te kunnen gaan maken. Vandaag hadden we bezoek van de ouders van Mark Hazebroek. Hij is samen met zijn vriendin Gitte op rondreis door Zuid Malawi en zij werken in verschillende ziekenhuizen als arts. Zij zijn al veel tegengekomen op het platteland. Als ik het zo hoor en lees op hun site zitten jullie heel lux zo bij de grote stad. Misschien kun je hun site bij "waar ben jij" bezoeken. Het is hier al na twaalven op zondagavond dus het wordt tijd om te gaan pitten. Morgen weer werken en aan jullie denken. Succes en ik hoor van jou (jullie). Groeten aan de rest en een hugg (schrijf je dit zo?)
    Ellen

  • 10 Maart 2008 - 10:55

    Yvonne Hazebroek:

    Hallo Bram , je kent mij niet maar ik ben de moeder van Mark Hazebroek uit Eindhoven die jij ook weer niet kent !!(Ernst wel) Zo zie je maar hoe jouw site door iedereen bekeken wordt! Mark zit ook sinds 6 februari in Malawi met zijn vriendin Gitte. Wij waren gisteren op visite bij de ouders van Ernst. Het is toch een hele ervaring die jullie daar meemaken, het is in Afrika zo anders dan in Europa. In de kleinere plaatsjes waar jullie nog heen zullen gaan wordt het echt TIA zoals Mark zegt: This is Africa ! Maar alles heeft zijn charme ook de eenvoudige dingen.
    In Lilongwe zijn in verhouding tot de kleinere plaatsjes nog volop dingen te krijgen, dus geniet er maar van.
    Ik lees met plezier jouw verhalen die weer heel anders zijn dan die van Mark en Gitte omdat zij de medische kant beschrijven van de ziekenhuizen.
    Op deze manier blijf ik ook op de hoogte van het technisch gedeelte van jullie project en ik lees het met plezier!
    De groetjes ook al ken je me niet
    and a big hug from me too ! haha, ook aan Ernst. Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 34520

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: