8 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 8 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

8 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

11 Maart 2008 | Malawi, Lilongwe

8-4 ( dag 4)
Vanuit de linker achterhoek van de landrover type defender kijk ik naar voor… Ik begin te tellen…1…2…3…4…5…6…7…8…9…10….11…12…13…14….JA!.. 14 mensen in een Jeep. Wielen….Check…. Stuur….Check… Maar dat was het dan ook! Op sommige stukken reden we half naast de weg waardoor de jeep zoveel naar de zijkant heldt dat je zou verwachten dat hij toch wel ooit omgekiepert zou moeten zijn. Niet deze keer! De Hulp van chauffeur die de mensen in en uitlaadt en het geld ontvangt voor de ritten hangt uit de achterklep. Die bobbels en gaten in de weg moeten wel een last zijn. Wanneer ik mijn duim vragend opsteek begint hij te lachen, een duim opsteken zat er niet in omdat hij zijn handen hard nodig had om niet van de jeep af te vallen.
We zijn dus naar de stad geweest! Voor de andere jongens is het nu weekend. Onze werkweken zijn nog niet begonnen dus voor ons maakt het nog geen verschil. We hadden het idee om een BBQ te maken met wat stenen, houtskool te halen op de markt en bij de supermarket vlees en vis te halen. Onderweg naar de markt waar we minibus moesten scoren kwam Maarten iets tegen…… Juist.. een BBQ. Die zelfde ochtend heb ik nog zo mijn best gedaan om met de stenen in de tuin een BBQ te maken en het was aardig gelukt al zeg ik het zelf. Op de lokale markt staan de locals met rijen langs de weg aardappel partjes te bakken op een soort van BBQ platen. Een soort van wokpan op kolen waarvan de rand van de pan verlengd is met een plaat. Anderhalf bij 70 cm gok ik dat hij is. De mensen die echt niks meer hebben en niet genoeg kunnen verdienen met het verkopen van aardappel partjes zijn gedwongen hun materiaal te verkopen. 2500 kwatchas hebben we gegeven voor de BBQ met gereedschap. Omgerekend 11 en halve euro…. Wetend dat 11 en halve euro ongeveer gelijk staat aan 18 dollar betekend dit ongeveer een halve maand wonen, eten, etc. voor een familie van 6 personen. Echter is dit voor ons met 12 man ongeveer een euro de man. Hopelijk kan de verkoper over zijn financiele dip komen door de verkoop van zijn materieel. Hij zal waarscheinlijk voor de helft van de prijs een nieuwe kopen en zn draad weer oppakken. Dat bewustzijn zal mijn vlees beter doen smaken, al weten we niet hoe we het moeten bereiden.
In de supermarkt twijfelde we nog of we aardappelen zouden kopen of niet. Het is immers makkelijker om gewoon bij de lokale markt aardappelen te kopen die al gebraden zijn. Echter hebben we zelf een stellage gekocht waar we het zelf op kunnen bakken….. Ach.. we doen eens gek, op de markt aangekomen vragen we naar gesneden partjes die nog niet gebraden zijn. De verkopers lachen en vragen ons waarom we ze niet hier gebakken kopen aangezien het in de prijs niks uit zal maken. We vertellen hen dat we zelf ook zon stellage hebben gekocht en we het leuk vinden om het zelf te bakken. Iedereen had lol… Een van de verkopers loopt met ons naar huis om de aardappelen af te geven, we hadden uiteraard geen emmer bij en hij wilde zijn eigen emmer graag houden. Hij bood zelf aan om mee te lopen, hij zei dat hij immers wist waar we woonden. Vandaag is tot nu toe veruit de leukste dag geweest. Heel leerzaam en vol verrassingen! Om maar eens gek te doen. Op het moment komen Babs en Mieke thuis. Ze zijn vandaag de hele dag weg geweest voor onderzoek. Zojuist hoor ik ze zeggen dat ze mayonaise en wijn meegenomen hebben. Geluk zoals ik persoonlijk altijd heb. We hebben het idee om te BBQen en er staat een BBQ tekoop.. We willen aardappel partjes ( wat lekker is met mayo ) en de meiden komen terug met mayo..
Misschien is het geluk afgedwongen.. Misschien niet. Maar wat ik vandaag wel geleerd heb… Het is niet leuk om het “beter” te hebben dan andere. Echt prettig kan ik me niet voelen als ik met plastic tassen vol met eten over de markt loop. ALLE mensen kijken, en met de kennis die we hebben, weten we dat zij vanochtend voor het laatst gegeten heb. Dat is waar je elke avond over nadenkt. Tenminste dat is mijn manier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 34499

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: