12 april - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 12 april - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

12 april

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

19 April 2008 | Malawi, Lilongwe

Alweer weekend. Zoals gewoonlijk gaan we vandaag naar de stad om te internetten en te lunchen bij Alibaba. Dat doen we dan ook! Eerst de lunch en daarna naar het internetcafé. Maarten heeft een ander internetcafé ontdekt wat blijkbaar veel beter is. Laten we daar dan maar eens heen gaan! Al snel komen we er allemaal achter dat het inderdaad een stuk beter is dan bij dat andere internetcafé. Hier zijn alle computer sneller en ook is het internet behoorlijk rap. Maarten heeft zijn laptop bij waar mijn spullen nog op staan. Nadat het op USB stick is gezet kan ik mijn site etc. updaten. Ook ga ik op MSN en praat ik nog met Pieter. Alweer een tijdje geleden. Verder zijn er niet veel mensen online. Veer is er niet helaas. Ook Len is niet online. Die zijn allemaal aan het slapen natuurlijk. Of aan het werk. Als ik al mijn stuff bijgewerkt heb ga ik maar wat zitten surfen op het internet. Er is niet heel veel gebeurt moet ik zeggen. Iedereen lijkt klaar te zijn dus we moesten maar eens boodschappen gaan doen. De helft was al door de andere gehaald dus we zijn snel klaar. Rond een uur of 4 komen we thuis aan en al snel komt Duke aan. Hij heeft een andere werknemer van ACEM bij zich die vanmiddag samen met Duke iets moest doen voor het werk. We gaan BBQ-en vanavond en ons plan is om dan toch maar een keer een kip te gaan slachten. Op de markt hebben ze wel een kip te koop maar die zijn 2 keer zo duur als normaal. Laten we dan maar naar een andere markt lopen. Eerst komen we door een wijk heen die vlak bij is maar waar we nog nooit geweest zijn. Het ziet er heel mooi uit. Naja, het is maar wat je mooi noemt! Heel authentiek in ieder geval. Ik zou er zelf niet willen wonen eigenlijk. Waar zou ik mijn auto moeten parkeren? Ha Ha, met dat rijbewijs wat ik hier nog corrupt moet gaan kopen voor 150 euro.
Op de andere markt zijn de kippen ook al zo duur. Nou dan moeten we er maar een van ons zelf slachten. We hebben immers gasten en niet genoeg vlees. Ook is er een van de kippen zo mank dat hij amper kan lopen. Voor een legkip heeft hij ook vrij weinig eieren gelegd. Slechts nul. Hmm. Die verlossen we uit zijn lijden. De andere werknemer van ACEM zal het onthoofden dan wel doen. Ik zou het eigenlijk moeten doen maar als hij het wil doen dan graag. Ik vind het totaal geen probleem eerst een keer te kijken en het dan zelf te doen. Heb het ook nog nooit in het echt gezien eigenlijk. Met het mes van Maarten snijd hij de kop van de kip eraf. Echt smakelijk is het niet moet ik zeggen. Ik vind het vooral zielig dat je net voor het choppen de kip zag beseffen dat hij eraan zou gaan en dat hij er niks tegen kon doen. Maargoed, als je zelf wel kip eet vind ik ook dat je hem zelf moet kunnen slachten. Of iemand anders het nu voor je doet of niet dat maakt voor de kip ook niets uit. Dan moet je ook zo flink zijn om het zelf te kunnen doen. Nu ik weet hoe het moet kan ik het de volgende keer doen. Al is het hoofd eraf snijden niet heel veel anders als ik verwacht had. Het bereiden daarentegen wel. We wisten dat we de kip in heet water moesten leggen zodat de veren los zouden laten. Na wat plukken met zn 3en is de kip al snel kaal. Ik was hem onder de kraan in de tuin en al snel zijn we klaar om hem in stukken te snijden. Dat gedeelte moet je wel een keer gezien hebben voordat je het zelf doet. Niet alle onderdelen zijn even smakelijk om te eten. En dat straalt er ook vanaf! Alle ingewanden worden eruit getrokken. Ook komen we nog kippenvoer tegen die Duke uit de maag haalt. De maag is immers het lekkerste stuk van de kip vertelt hij. Nou Duke, Dan mag jij die lekker hebben jongen! Wanneer de kip in stukken is en de BBQ heet genoeg is gooien we alle stukken erop. Ook de rest van het vlees wordt gebakken en we zijn klaar om te eten. Als eerste heb ik een drumstick, Hij is lekker maar wel heel erg taai. Die kip moet ook eerst een half uur gekookt worden. Dat hebben we niet gedaan. Ik vind het niet gek dat het vlees zo moeilijk van het bot af komt. Gaar is het wel maar een half uur geleden liep hij nog rond. Dat valt er natuurlijk niet zomaar vanaf dat vlees. Als de maag klaar is probeer ik daar ook een stuk van. Nou ik vind er niets aan. Nog taaier en niet echt veel smaak. Tjerk vind het behoorlijk vies maar dat vind ik persoonlijk dan wel weer meevallen. Na het eten gaan Duke en zijn vriend weer weg. Ze moeten de wagen nog terug brengen. Wij gaan maar waar naar de bar dan. Ofja, misschien is het niet heel slim om nu door de woonkamer heen te lopen. Ik hoor dat Ernst een behoorlijk preek van de Dames krijg. Als we daar nu bij gaan staan komt er niets meer van vanavond. Het is belachelijk dat we een kip slachten, etc, etc, etc. Whatever ik heb echt geen zin in al dat gezeik en de andere overduidelijk ook niet. Iedereen in heel Afrika slacht kippen maar als wij het doen kan het niet. En kip eten vinden ze zelf ook lekker op Mieke na die vegetariër is. Het feit dat Mieke er fel op tegen is kan ik alleen maar respecteren. De andere zeiken gewoon! We lopen gewoon door en sms-en Ernst dat hij maar snel weg moet daar. De hele avond word er weer achter de poeltafel gestaan met een biertje. Ernst en Maarten komen na het gesprek ook naar het barretje toe. Ze vertellen wat er allemaal gezegd is. Nou dat hadden we ook wel kunnen raden dat ze dat zouden zeggen. Voorspelbaar! Weer komen er een hoop mensen langs die we eerder ontmoet hebben. Geoffrey is ook weer van de partij. Tot half 3 drinken we samen bier en hebben we lache gesprekken. Hij verteld onder andere dat ongeveer de helft van de mensen hier Aids heeft. Niet echt lache dus! Als hij een vrouw krijgt weet hij dat er een kans in zit dat ze Aids heeft. Daar wil je niet aan denken! Al snel komen we dan ook op een ander onderwerp uit. Het is alweer laat dus we lopen naar huis. De enige jongens die nog over gebleven zijn, zijn Matthieu, Tom en ik. Thuis aangekomen drinken we nog een paar biertjes met de watchman en laten we hem muziek luisteren via onze mp3 spelers. Hij vind het prachtig! Rond een uur of 4 vind ik het wel weer welletjes geweest en ga ik naar bed.

  • 22 April 2008 - 06:15

    Ingrid:

    Hoi Bram,
    Ik ben heel blij dat ik die kip niet heb zien slachten, maar snap wel dat jullie het gedaan hebben. Tom z`n opa deed het ook altijd zelf. Wij hebben kippen gehad, maar van onze eigen kip kon ik geen hap door m`n keel krijgen.
    En verder: Drinken jullie niet erg veel biertjes???
    Wat een gepreek he! Echt moeders!!!
    Succes met de pomp!
    Gr. Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 34470

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: