28 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 28 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

28 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

28 Maart 2008 | Malawi, Lilongwe

Het is nog steeds moeilijk te bevatten. Keer op keer voelt het raar om in Afrika wakker te worden. Toch zitten we hier na het weekend alweer 4 weken. Totaal zijn we 3 maanden hier voor stage dus 1/3e zit er al op. Aan die dingen denk ik tijdens de uren dat ik in bed blijf liggen maar wel wakker lig. Al om 6 uur ben ik wakker geworden dus ik moest iets. Ik hoor de jongens van het bouwteam al vertrekken, ze gaan op tijd weg vandaag. Ik besluit maar op te staan. Flemmings heeft gezegd dat hij vandaag een afspraak gaat maken bij waterboard voor ons. Ik denk niet dat we er vandaag al heen kunnen maar hopelijk komt hij met goed nieuws. Voordat hij met ons begint komt hij eerst nog langs om Babs en Mieke op te halen. We hebben nog een kort gesprek en hij beloofd de afspraak te gaan maken als hij met hun klaar is. Ook maken we een afspraak voor het verlengen van ons visum. Dat moet binnen 30 dagen gedaan worden. Volgende week dus. Zo, iedereen is vertrokken dus we hebben het rijk voor ons alleen. Tjerk is wel thuis want hij is nog steeds ziek. De zon schijnt dus ik besluit maar te gaan zonnen. Eerst wat zonnebrand op smeren anders is het zonnen snel afgelopen. Het valt me mee hoe scherp de zon is vandaag. Het lijkt alsof ik er goed in kan blijven liggen zonder heel snel te verbranden, dat is meestal niet het geval. Rond 12 uur hebben Ernst en ik honger en lopen we naar de keuken. Daar spotten we tomatensoep. Die kunnen we niet laten liggen dus maken we een pan klaar. Ernst brengt de soep op smaak met alles wat hij kan vinden in de keuken. Ik moet zeggen dat het heel erg goed gelukt is. Wel pittig! Tom wil eerst geen soep wanneer ik het hem vraag maar als de soep op tafel staat neemt hij toch een bord. Dat was te verwachten! Even later gaat mijn telefoon af. Flemmings! Hij heeft een afspraak weten te maken om 10 uur in de morgen voor aankomende maandag. YES! Eindelijk… Nu kunnen we eindelijk iets gaan doen. Vandaag kunnen we echter nog niets doen dus ik ga weer terug naar mijn stekkie in de tuin. Ik lig lekker in het zonnetje muziek te luisteren dus vandaag is overduidelijk een chille dag. Pas later in de middag wordt het bewolkt en neem ik maar een douche. De deur van de douche kan niet meer op slot dus het onvermijdelijke gebeurt……. Er wordt een kip naar binnen gegooid! Juist…. Lache toch! Dat mogen ze wel vaker doen, ik kan er wel mee lachen. Jammer dat de helft in het huis niet eens zou kunnen lachen om zoiets. Na het douche smeer ik me in met aftersun. Duidelijk rood! Dat trekt wel bij! Ik ga nog maar in de tuin muziek luisteren. De watchman loopt langs en hij vraagt met wat gebaren of hij mijn Ipod mag bekijken. Ik geef hem mijn hoofdtelefoon en zet de mp3 speler aan. In eerste instantie denkt hij dat het een radio is. Wanneer ik hem op pause zet snapt hij er niks meer van. Doorspoelen? Skippen? Herhalen? Dat kan een radio toch niet? Alsof ik de tijd stil kan zetten met een druk op de knop. Prachtig om iemand te zien die dat niet snapt. Ik pak mijn telefoon erbij en laat hem wat foto’s zien. Dat had hij wel eens gezien en hij lijkt niet zo verbaasd. Wanneer ik een filmpje van hem maak en het hem laat zien is hij wel verbaasd. Hoe kan dat nou weer. We praten nog wat verder maar het is niet heel makkelijk omdat hij gebrekkig engels spreekt. Hij vraagt waar het spul allemaal vandaan komt en ik vertel hem dat het gemaakt wordt in China etc. Een Ipod kost ongeveer 200$ vertel ik hem wanneer hij er naar vraagt. Hier is dat veel duurder zegt hij. Ik vraag hem wat ik voor mijn telefoon kan vragen als ik hem hier verkoop. Eerder heb ik een telefoonwinkel gezien en ze hebben best vette telefoons voor vrij weinig geld vergeleken met de winkels in Nederland.
20000 kwacha kan ik er voor krijgen zegt hij. Dat staat gelijk aan ongeveer 90 euro. Dat zou ik er in Nederland niet meer voor krijgen. Ik denk dat ik hem ga verkopen hier. Dan met dat geld koop ik hier een nieuwe telefoon. Nu nog even uitzoeken welke telefoons goed zijn. Weer iets om morgen uit te zoeken. In de tussentijd hebben de dames het eten al klaar. Aardappelen met een tomatensalade. Gezond maar toch lekker! Na het eten is er niet veel meer te doen. We gaan nergens heen want iedereen is vrij moe en Tjerk kan verder ook niks ondernemen. Sommige spelen nog een potje pesten en ik ga maar proberen mijn highscore van snake te verbeteren. Helaas, het lukt niet. Vanmiddag had ik al zon hoge score. We drinken nog wat biertjes en dat was het dan weer voor vandaag. Het is alweer weekend!

  • 30 Maart 2008 - 06:36

    Ingrid:

    Hoi Bram,
    Ik merk wel dat jij je behoorlijk zit te vervelen. Dat zou ik zeker ook hebben. De hele dag lamballen.....zou er helemaal gek van worden. Hopenlijk kunnen jullie na het gesprek van Maandag aan de slag!
    En wat betreft de zon.....denk eraan hoor!!Niet meer verbranden!!!
    Succes volgende week
    En wat betreft je thuisadres......je kunt niet zeggen :Geen tijd voor gehad!!
    Zie het wel verschijnen,

    Gr. en succes,
    Ingrid

  • 30 Maart 2008 - 22:15

    Ellen:

    Ha die Bram,
    Het duurt wel erg lang voordat jullie project concreet wordt. Ik ben het met Ingrid eens dat Henk Haring misschien iets meer invloed heeft. Ik begrijp dat het niet een gebrek aan plaatsen is waar jullie aan de slag kunnen maar dat het vervoer een groter probleem lijkt. Randvoorwaarden noemen ze dat hier!!! Ik denk ook dat dat Afrika is. Tempo en efficientie is anders. Tegen Ernst, die denk ik minder zit met de vertraging..alhoewel de tijd voor hem ook lang valt, heb ik gezegd dat dit ook wel een onderdeel is van de start van een project. (loopt die zin eigenlijk wel?)Misschien zijn er onderling nog onduidelijke afspraken te maken met ACEM en de Don Boscoschool? En waar heeft dat dan mee te maken. Allemaal eenbeetje ondoorzichtig. Ik hoop dat er snel begonnenkan worden want ik begrijp dat de noodzaak er zeker wel is. Uit jullie verhalen spreken ook tegenstrijdigheden of is het verschil tusen arm en rijk. Het lijkt, zoals je ook al schrijft, moeilijk om mee om te gaan. Ik zit niet op jullie plek dus heb geen recht van spreken maar er vallen wel een aantal zaken op bij mij. We hebben het daar hoop ik nog wel een keer over.
    Jouw dagelijkse verslag geeft naast jullie belevenissen en dagbesteding ook de start en ontwikkelingen rond de aanloop van een project weer. Deze zullen jullie toch moeten verwerken in het eindverslag denk ik, dus goed bewaren is mijn advies.
    Tot je volgende bericht, veel groeten ook voor de rest in huis.
    Ellen

  • 01 April 2008 - 17:24

    Chris:

    yo bram
    je doet niet veel daar he ;) alleen bier drinken en zonnen, zalijk kom je met een onepack en een rooie nek weer in enderland en denkt eidereend at je een duitser bent
    best wel frustrerend datje nie echt iets kan doen, groetjes van mij en ons mam !
    juuuu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 34492

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: