6 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu 6 maart - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Bram Verhallen - WaarBenJij.nu

6 maart

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

07 Maart 2008 | Malawi, Lilongwe

6-4
Toen we s’ochtends wakker geworden zijn hebben we zoals gewoonlijk ontbeten. Bruin en wit brood met pindakaas en jam. Ongeveer hetzelfde was je in Nederland eet als de worstenbroodjes, frikadellen, mexicano’s en friet op zijn s’ochtends. Rond een uur of 11 werden we opgehaald door Duke. Hij is de chauffeur van ACEM die ons overal heen brengt met een terreinwagen. Samen gingen we op weg naar het hoofdkantoor van ACEM. Het hoofd kantoor stelde eigenlijk niet veel voor. Normaal gesproken zitten daar alle mensen die ons begeleiden maar ditmaal zat er eigenlijk niemand waar wij iets mee te maken zouden krijgen. Ze hadden wel internet via de Telefoonlijn. Snel was het niet maar het werkte allemaal wel. We hebben onze e-mail kunnen checken en heb voor het eerst mijn waarbenjij.nu kunnen updaten. Uiteindelijk heb ik zelfs nog een uurtje met Veerle kunnen chatten op MSN waar ik echt heel blij mee was. Helaas was niet al het nieuws goed maar we hopen maar dat alles goed komt. Rond 2 uur kwam Flemmings opdagen. Hij is een van onze begeleiders van ACEM. Met hem, de chauffeur en ons drieën zijn we naar het vliegveld gereden om onze koffers en tassen op te halen die de vlucht niet gehaald hadden. We moesten ongeveer een half uur wachten voordat de koffers er waren. Tijdens dat half uur ben ik nog gaan eten op het vliegveld. Duke liep met me mee en eenmaal boven aangekomen bekeek ik de menulijst van het “restaurant” Uiteraard heb ik voor friet gekozen.. Ook heb ik Duke friet gegeven. Hij zei dat het duur zou zijn maar de 2 flinke borden friet en 2 grote cola kosten totaal 2 euro 30 omgerekend, en dat nog wel op het vliegveld. Tijdens dat half uur heb ik veel met Duke gepraat en heeft hij een hoop dingen verteld waar ik nogal van stond te kijken. Zo leeft Duke met zijn vrouw en 4 kinderen op ongeveer 1$ per dag. Kortom wat we zojuist gegeten hadden was voor Duke 3 dagen eten voor zijn hele gezin. Ook had hij al sinds 6 uur s’ochtends niets meer gegeten. Dat schijnt elke dag zo te zijn. Na een belletje van Tom zijn we naar beneden gelopen waar ze al stonden te wachten met de koffers. De terugrit verliep goed. We zijn nog langs een 7-eleven supermarkt gereden waar we 6 broden, vruchtensap en limonade gekocht hadden voor de volgende dag. Vandaag was onze dag om te koken, echter stonden Babs en Mieke al half te koken. We hebben nog mee geholpen maar niet zoveel als de bedoeling was hehe. Het menu voor de avond was rijst met een hele berg groenten wat allemaal veeeel te gezond was. Ook was er een pan met 3 verschillende soorten bonen die ik echt niet lekker vond. Heb mijn bord voor het eerst niet opgegeten, maar dat kwam misschien ook wel door het grote bord friet wat ik een paar uur van te voren had gehad. Na het eten Belde Veerle nog en hebben we een kwartiertje gepraat. Elke keer weer is het zo fijn om gewoon even iemand van thuis te kunnen spreken. Hoop eigenlijk de hele tijd dat er iemand belt. Smsen is overigens wel goed te doen aangezien het maar 9 eurocent per minuut is omgerekend. In de avond hebben we met alle jongens alle chips op gegeten die we mee genomen hadden en nog wat muziek geluisterd etc. Het grootst gedeelte van de avond heb ik eigenlijk alleen muziek zitten luisteren. Het is wel leuk met z’n alle maar zo Nederlands als we zijn, is het ieder voor zich en interesseert het de meeste niet zoveel wat de ander doet. Hopelijk wordt dat nog beter maar ik verwacht dat het alleen maar erger gaat worden.
Op momenten zoals dat mis ik thuis en mijn echte vrienden.

  • 07 Maart 2008 - 23:48

    Ellen (moeder Ernst):

    Hoi Bram,
    Zojuist heb ik aan Tom gevraagd naar jou site maar opeens zag ik die al.
    Met heel veel genoegen heb ik je dagboek over jullie reis gelezen. Je bent een geweldig schrijftalent. Ik heb door jouw verhalen een heel goed beeld gekregen van de reis van jullie en de indrukken die jullie al hebben opgedaan. Ik hoor van jou hele andere dingen als van Ernst en Tom. Dat maakt het voor mij erg kompleet. Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik je site bezoek. Ik merk dat je nog aan het wennen bent op de plek waar je bent maar ook naar je plek in huis. Het is ook niet niks wat jullie meemaken. Een echte cultuurshock kun je het wel noemen. Het verhaal over "het frietje" maakt dat wel duidelijk. Ook goed om je te realiseren hoe verschillend onze wereld is.
    Ik blijf je verhalen en je prachtige foto's graag volgen en wens ook jou een prachtige tijd toe. Gun jezelf de tijd te wennen aan je neiuwe omgeving. Je hoort nog van me.
    Heel veel groeten.
    Ellen

  • 08 Maart 2008 - 11:13

    Bram (broer Van Tom):

    Hey Bram, mooie verhalen en mooie fotos! Ik hou je site in de gaten.

    Veel sterkte en suc6!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Bram

Afstudeerstage naar Malawi om daar 3 maanden lang ontwikkelingswerk doen. We gaan pompen bouwen.

Actief sinds 05 Maart 2008
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 34507

Voorgaande reizen:

03 Maart 2008 - 11 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: